woensdag 26 september 2018

Motie Jongerenraad aangenomen!

Dinsdag 25 september is de motie Jongerenraad aangenomen in de gemeenteraad van Langedijk. Het initiatief van Hart voor Langedijk/D66 en mede-indiener Dorpsbelang Langedijk werd unaniem gesteund door de raadsleden. De motie draagt het college op om met een voorstel te komen voor de invulling van deze jongerenraad.

De jongerenraad is een manier waarop jongeren actief betrokken kunnen worden bij de lokale politiek. De jeugdwet uit 2015 verlangt van gemeenten dat zij meer gaan doen aan het participeren van jongeren. Volgens Hart voor Langedijk/D66 deed de gemeente Langedijk nog te weinig aan deze bijzondere vorm van participatie. Indiener Floris de Boer: “Met deze motie maken we een grote stap richting inwonersparticipatie op alle fronten.”

Ook Joke Visser van mede-indiener Dorpsbelang Langedijk was tevreden: “een constructieve houding van de gehele raad om de jeugd bij de politiek te betrekken”.  Dit geeft aan dat 25 september een succes was, niet alleen voor Hart voor Langedijk/D66 en Dorpsbelang, maar ook voor de gehele raad.

Naast deze motie had Hart voor Langedijk/D66 de motie Kinderraad ingediend. Deze werd aangehouden om aan het verzoek van het college te voldoen. Volgens het college was deze motie “een leuk initiatief, maar erg zwaar”. Daarnaast kwamen er nog ideeën uit de raad zelf: GroenLinks liet weten dat er een bedrijf bestaat dat samen met kinderen een raad vormt voor bedrijven, maar dit ook introduceert op bestuurlijk niveau.

Hart voor Langedijk/D66 is erg blij dat de motie het gehaald heeft en ziet uit naar het voorstel dat uiterlijk januari 2019 voor komt te liggen.